schijf van vijf voedingscentrum
Geen categorie

Eten volgens de schijf van vijf.

Bijna iedereen in Nederland ken het wel: De zo gehete schijf van vijf. Deze is door het voedingscentrum samengesteld en hierin staan de producten die je volgens het voedingscentrum dagelijks moet consumeren voor een gezond leven. En ja gezond leven bevalt me wel en dus ga ik eten volgens de schijf van vijf.

Krachtvoer!

Op de website van voedingscentrum kan je je leeftijd en geslacht invullen en op basis daarvan komen diverse voorbeeld schema’s vrij met elk een ander thema. Natuurlijk koos ik het schema krachtvoer, voor de echte sporter XD. Er stond namelijk geen vegan schema online (hoe verassend) vandaar dat dit mijn optie werd (okay eigenlijk omdat deze gewoon makkelijk te veganizen was). Je zal denken dat de vegetarische makkelijk te veganizen is aangezien daar geen vlees in zit, maar niets is minder waar… Hier werd teveel gekookt en gebakken ei in gebruikt.

Brood en margarine

Dat waren de twee hoofd bestanddelen van mijn eetdagboek. Het is een lange tijd geleden dat ik zoveel brood heb gegeten op een dag (op mijn brooddieet na dan) . Maar volgens de schijf van vijf mag je dus heel veel brood en ook lekker veel margarine. BAH. Dat vond ik ervan BAH BAH BAH. Daarnaast mistte ik ook erg mijn groente en had ik de hele dag het gevoel dat ik niet gezond at (hoe gek voor een eetdagboek van het voedingscentrum.

Zuivel in de schijf van vijf.

Ook raden ze je aan om veel zuivel te nuttigen. iets wat ook hoog in de schijf van vijf aanbevolen wordt. En ja vooral kaas is zeer populair. Nu moet ik eerlijk bekennen dat ik vegan kaas gebruikte wat natuurlijk nog minder gezond is dan gewone kaas. Je kan dan beter bladgroen of broccoli eten voor je calcium. Dan heb je ook meteen de winst dat het low fat en vooral ook veel andere minerale en vitamines bevat.

Hoe ik het eetdagboekje vond zie je in deze video:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *